Alweer 3 maanden in Zuid-Afrika

1 juli 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na mijn eerste post is het er een hele tijd niets van gekomen om weer een stuk te schrijven over mijn ervaringen in Zuid-Afrika. Dus het werd wel weer is tijd om eindelijk weer iets te laten horen. Terwijl iedereen in Nederland loopt te zweten zit ik hier in een trui met dikke sjaal omdat het op kantoor verrekes koud kan zijn. In de afgelopen twee maanden heb ik veel leuke dingen mee gemaakt. Zo was de eerste boot trip gepland en gingen we met bijna iedereen van stage de boot op naar Sealisland. Het waaide erg hard waardoor de golven erg hoog waren en je je goed vast moest houden om niet van boord te vliegen. Sealisland was erg mooi om te zien en heel het eiland lag vol met zeehonden (gek hé). Helaas geen dolfijnen en haaien gezien maar de trip was erg leuk.

Tijdens de meivakantie kwamen pap en mam voor 3 weekjes naar hier om samen met femke en mij rond te trekken. Heel fijn om pap en mam weer te zien en ze te kunnen knuffelen. De vakantie was echt super en we genoten ook van elke minuut. De natuur hier is zo divers en mooi dat je er gewoon geen genoeg van kunt krijgen. Een van de hoogte punten was toch wel het aaien van pijlstaartroggen in struisbaai. Na ze eerst te hebben bekeken vanaf de pier toch maar de zee in gegaan. De eerste keer dat je z’n machtig groot beest aanraakt is toch best verassend. Ze voelen heel glibberig maar toch fijn aan. Na een lange kustroute, waar we op geen enkele plek dolfijnen hadden gezien trokken we het land in. Er was ons een route aanbevolen door de bergen dus wij dachten laten we dat maar doen. De route was erg mooi maar we vonden het wel raar dat wij de enige waren die daar reden. Daarnaast lagen er ook allemaal rotsblokken op de weg en we hadden aan het begin wel een bord gezien dat de weg afgesloten was maar die stond niet schuin naast de weg. De route was erg mooi maar uiteindelijk bleek de weg toch afgesloten te zijn (oeps).

Onze eerste safari stond gepland in Addo Elpehant National park. Met onze eigen auto door het park crossen opzoek naar de wildlife van afrika. We hebben de hele dag rond gereden en het was echt super gaaf! Het eerste wat we zagen was Pumba die daar blijkbaar het hele park overneemt want we kwamen ze na die eerste keer nog z’n honderd keer tegen. Tijdens de rondrit zagen we ook veel olifanten, zebra’s, buffalos en verschillende antilopen. De ervaring om die dieren zo dichtbij te zien is echt mega vet. Een van de toppers was toch echt het waarschijnlijk een olifantje dat pas een paar dagen oud was.

Vanaf addo trokken we nog verder land inwaarts naar Graaff Reinet waar we voor we bij onze accommodatie konden komen een zandpad van 30 km over moesten. Uiteindelijk 1,5 uur later kwamen we in een accommodatie die meer weg had van een kringloopwinkel dan een huisje. Na een paar dagen in de middel of nowhere te hebben gezeten gingen we eindelijk naar Samara. 2 dagen genieten in luxe met 4 safaris. De safaris waren echt een hele ervaring opzich. In een leuke jeep dwars door het park crossen opzoek naar de big 5. Meteen de eerste dag was het al raak en zagen we 2 neushoorns. De ranger vroeg of we uit de jeep wilde om dichter bij te komen en dat liet ik me dus geen tweede keer zeggen. Echt een onvergetelijke ervaring om op z’n 15 meter vanaf machtig groot beest te staan. Daarnaast hebben we in deze twee dagen nog heel dicht bij giraffe gestaan en een cheeta.

Vanuit Samara gingen we door naar Oudtshoorn, hier hebben we struisvogel gereden wat echt een adrenaline kik geeft en voor nog een onvergetelijke ervaring zorgde. Na oudtshoorn hebben we de laatste 4 dagen doorgebracht in Kaapstad. De hoogtepunten in Kaapstad waren het beklimmen van de tafelberg en lionshead. Lionshead hebben we met zonsopgang beklommen wat super mooi was. En het beste in Kaapstad was de boottocht die we nog hebben gemaakt. Tijdens deze boottocht zag ik eindelijk mijn eerste dolfijnen in Afrika. En niet een maar tientalen long beaked commen dolphins zo dichtbij de boot dat we ze zo goed als konden aanraken. Daarnaast hebben we tijdens deze tocht ook 2 walvissen gezien in de verte! Erg vet natuurlijk om eindelijk dolfijnen en walvissen te zien.

Na een moeilijk afscheid op het vliegveld waren fem en ik weer alleen. De drie weken vakantie waren echt omgevlogen en het was best raar om na elke dag bij familie te zijn geweest ineens weer ‘s avonds alleen in je appartement te zitten.

Helaas gingen de twee andere stagiaires eind mei ook weer naar huis waardoor het erg stil is geworden op stage. Els was namelijk tot vorige week op de Noordzee en Tess en Simon zaten in Namibië.

Door verschillende aanvragen die nog steeds lopen heb ik helaas nog geen veldwerk kunnen doen waardoor alles een beetje achterloopt en er niet veel te doen is. Erg jammer natuurlijk omdat ik graag aan de slag wil en data wil verzamelen. Hopelijk kan ik vrijdag voor het eerst de zee op met de boot van de universiteit van Kaapstad al ligt dat aan het weer.

Cheers, Lonneke

1. Wilma haak:
    1 juli 2015
    Ha Lonneke,
    Leuk om te lezen hoe het jou de afgelopen maanden is vergaan. Ik had natuurlijk van Femke en papa en mama al een beetje te horen gekregen wat jullie in de vakantie hadden gedaan maar natuurlijk nog lang niet alles. Super dat je eindelijk de dolfijnen hebt gezien, alleen mij zegt " long beaked commen dolphins" niet zo veel, ik neem aan een vrij vaak voorkomend ras. Zijn dit grote, kleine of middelmaat dolfijnen? Balen dat je nog niet echt aan je veldwerk hebt kunnen beginnen, hopelijk heeft dit geen consequenties voor je stage opdracht. Ik hoop dat je snel met het veldwerk kunt beginnen, daar ben je uiteindelijk voor gekomen en niet voor het bestuderen van boeken. Hoe koud is verrekes koud, waar moet ik dan aan denken?
    Ik duim voor je dat het weer komende vrijdag oké is voor de boottocht. Geniet lekker, liefs tante Wilma